۰۱ شهریور ۱۳۸۶

نامه‌اي از يك شاعر زبردست

استاد پيشكسوت، خرمشاهي عزيز!

همان گونه كه جنابعالي و همه ملت ايران مستحضر مي‌باشيد، من در حال حاضر بزرگترين و زبردست‌ترين شاعر ايران مي‌باشم. منتها از شدت تواضع و فروتني كه دارم، دوست ندارم كه خودم اين موضوع را به همگان اعلام نمايم.

لازم به يادآوري نيست كه من معمولاً شعرهاي مهم خود را با تواضع بسيار براي همه شاعران ريز و درشت ارسال مي‌كنم و از همه آنها متواضعانه مي‌خواهم كه حتماً در مورد شعر من نظر مثبت خود را اعلام كنند. البته احترام به پيشكوست در همه حال واجب است و شما خودت بهتر از من مي‌داني كه من براي همه پيشكسوتاني كه براي شعر من احترام قائلند، در هر حال احترام بسياري قائلم.

استاد عزيز! حرمت يك استاد وقتي حفظ مي‌شود كه بداند با يك شاعر بزرگ متواضع چگونه برخورد نمايد. من مطمئنم كه شما قدر تواضع مرا مي‌دانيد و با اشرافي كه نسبت به بزرگي من در شعر امروز داريد، خيلي خوب خواهيد توانست حق شعر مرا ادا نماييد و كتابي درباره من بنويسيد. البته من آن قدر سرد و گرم روزگار چشيده‌ام كه مي‌دانم استاد بزرگي چون شما وقت آن را ندارد كه همه تقريظاتي را كه بزرگان ديگر درباره شعر من نوشته‌اند، گردآوري نمايد. بنابراين، خودم تصميم گرفته‌ام كه درين باب مصدع اوقات شريف شما كه عمدتاً مصروف كارهاي شريفي چون نامه نوشتن به عباس كيارستمي مي‌شود، نشوم و خودم همه مطالبي را كه شما لازم است درباره من جمع‌آوري نماييد، جمع‌آوري نمايم و با اجازه شما اين كار را نيز انجام داده و پوشه آن را به پيوست تقديم مي‌دارم. از آنجا كه مي‌دانم جنابعالي نيز مثل من دچار تواضع مفرط هستيد و احتمالاً روا نمي‌داريد كه رأساً و شخصاً نام خود را بر كتابي كه به همت شما گردآوري شده است، بگذاريد، تصميم گرفته‌ام كه خودم رأساً و شخصاً اين زحمت را نيز بر عهده بگيرم. زيرا به نيكي واقفم كه وقت‌تان بسيار ارزشمندتر از آن است كه بخواهيد در مورد گذاشتن و نگذاشتن اسم خود بر اين كتاب ارزشمند آن را تلف نماييد.

حتي براي كم شدن تصديعات خود، مذاكرات لازم را با ناشر محترم نيز انجام داده‌ام كه به محض ارسال پوشه مذكور از جانب شما، سريعاً نسبت به چاپ آن اقدام نمايد. بنابراين، بنده از طرف شما فكر همه‌جا را كرده‌ام و احتياطاً نسخه‌اي از محتويات همان پوشه را در اختيار ناشر نيز گذاشته‌ام و مطمئنم كه در عمر خود كتابي سهل‌تر و در عين حال، مهمتر ازين از قلم شما تراوش ننموده باشد.

در پايان، از اينكه متوجه اهميت شاعر با اهميتي همچون من شده‌ايد و تصميم گرفته‌ايد در مورد ابعاد اهميت هنر شاعري من كتابي مستقل بنگاريد، بسيار مسرورم و اميدوارم اين كتاب در اسرع وقت به‌دست اهل آن برسد و البته اين آرزويي دور از دسترس نيست و من تصميم دارم 1750 نسخه آن را شخصاً و رأساً براي همه اهل فن و كتابخانه‌ها و نشريات و بزرگان ارسال نمايم. بديهي است ناشر محترم خود با تجربه گرانبهايي كه در امر پخش دارد، فكري براي توزيع عاجل 250 نسخه باقي‌مانده خواهد كرد. ضمناً جهت مزيد اطلاع خاطرنشان مي‌سازم كه عنوان كتابي كه جنابعالي در مورد من نوشته‌ايد و عنقريباً به زيور طبع آراسته خواهد شد، «حيات دوباره‌ي ديروز» بوده و چنانچه در اين باب نظري مغاير نظر بنده داريد، مطمئناً در چاپ دوم كه بلافاصله بعد از چاپ اول صورت خواهد گرفت، با طوع و رغبت لحاظ خواهد گرديد.

من خيلي شاعرم، تنوع دارم

از ملت، تجليل توقع دارم

خواهي خيام خوان و خواهي ايرج

من هرچه كه دارم از تواضع دارم

باقي بقايتان / جانم فدايتان / شاعر زبردست

0 نظرات: