۱۹ آذر ۱۳۸۶

بیوگرافی Evanescence

اونسنس (Evanescence) به فارسی معنی به تدریج محو شدن یا محو تدریجی می‌دهد که نام گروه موسیقی راک سنگین است که در سال ۱۹۹۸ شروع به فعالیت کرد. اعضای گروه: Amy lee خواننده ; Ben moody گیتاریست ; John lecompt گیتاریست ; William boyd بیسیست گروه و Terry blasmo عضو جدید.

به جرات می توان گفت یکی از معروفترین و مطرحترین گروه‌هایی که رگه‌هایی از موسیقی Gothic در آنها خودنمایی می کند ، گروه Evanescence می باشد . گروهی که با آلبوم قبلی خود یعنی Fallen در سال ۲۰۰۳ توانست بیش از 18 میلیون نسخه در سراسر دنیا فروش داشته باشد . Evanescence در سال ۱۹۹۸ در آرکانزاس آمریکا وارد عرصه موسیقی راک شد . تقریبا از نظر نوع و سبک کاری ، Evanescence رو نمی شود جز هیچ کدام از سبکهای مشخص موسیقی گنجاند . در  Label‌های مختلف می  شود سبکهایی متنوعی که به اونها نسبت داده شده است را پیدا کرد :  Gothic Rock ، Alternative Rock ، Nu Metal ، Piano Rock ،   Arena Rock ، Wagnerian Rock و حتی Pop Rock .

Evanescence بوسیله دو نفر شکل گرفت : Amy Lynn Lee ، خواننده‌ اصلی ، آهنگ ساز و نوازندهٔ پیانو ، و Ben Moody لیدگیتاریست و آهنگساز . این دو نفر در یکی از کمپهای جوانان در آرکانزاس با هم آشنا می شوند ، زمانی که امی لی پشت پیانو نشسته بود و به زیبایی آهنگ I’d Do Anything For Love از Meat Loaf رو اجرا میکرد ، توجه بن مودی را به او جلب شده و هسته اصلی تشکیل گروه Evanescence شکل می گیرد . آنها شروع به نوشتن چند آهنگ می کنند . اول از همه آهنگ Solitude توسط امیلی نوشته می شود و Understanding بدست بن مودی . بعد از آن هم Give Unto Me رو امیلی می نویسد و یکی از معروفترین آهنگهای گروه ، My Immortal ، هم توسط بن مودی نوشته می شود . ترانه‌ها و آهنگها به گونه‌ای بود که سبک منحصر بفردی رو به این گروه اختصاص داد : ترکیبی از دید و هنر هر دوی آنها و در عین حال رعایت سلیقه فردیشان . یک مسئله مهم در آن زمان ، اصرار آنها به کار دو نفری بود که همین امر باعث شده بود که گروه برای گسترش خود و عضو گیری ، اقدامی نکند . این مسئله باعث شده بود که گروه نتواند کنسرت و برنامه زنده داشته باشد . گروه مدتی با عنوان Childish Intentions و بعد از آن Stricken فعالیت کرد تا بالاخره اسم خودش رو به Evanescence ، به معنی محو تدریجی ( از ریشه Evanescent هم معنی با Vanishing و Disappearing ) ، تغییر داد . با تمام این اوصاف Understanding و Give Unto Me توانست راه خودش را به Chart های موسیقی باز کند و همین مسئله هم باعث شد درخواست ها برای اجرای زنده بالا رود .

اولین EP آنها در سال ۹۸ و اولین آلبوم شان در سال ۲۰۰۰ به اسم Origin روانه بازار شد. نسخه‌های کمی از آن بفروش رفت و آلبوم تقریبا با شکست همراه شد . آلبوم بعدی گروه که بعدها از آن بعنوان اولین آلبوم گروه یاد شد ، Fallen ، در سال ۲۰۰۳ منتشر شد . موفقیتی بزرگ ! این آلبوم استسنایی بود ! . موفقیتی بزرگ !! . 7٫7 میلیون نسخه فروش در آمریکا و بیش از 18 میلیون نسخه در سراسر جهان .

این آلبوم یکی از ۸ آلبوم تاریخ موسیقی هست که موفق شد یک سال تمام ( یعنی ۵۲ هفته ) در چارت 50 Billboard Top حضور داشته باشد !!! و همچنین حضور ۱۰۴ هفته‌ای آن در چارت200 Billboard top   نشانه استقبال کم نظیر از این آلبوم است .
در اکتبر سال ۲۰۰۳ ، در تور اروپا ، بطور کاملا ناگهانی Ben Moody از گروه جدا می شود که در این جا مجال برای توضیح بیشتر نیست . در سال ۲۰۰۴ نسخه‌ای تحت عنوان Anywhere But Home منتشر می شود که شامل آهنگهای معروف گذشته گروه بهمراه DVD و کنسرت پاریس آنها بود . علاوه بر آن می شود در این مجموعه آهنگ Missing ( که جزو هیچ آلبومی نیست و توانست در اسپانیا به صدر چارت و شماره ۱ راه پیدا کند) و Breathe No More ( آهنگ فیلم  Elektra) و صد البته Cover آهنگ Thoughtless از Korn رو پیدا کرد.
حالا می رسیم به اصل مطلب . آلبوم The Open Door ، سال ۲۰۰۶ . اعضای فعلی گروه بعد از رفتن Ben Moody اینها هستند : Amy Lee (خواننده و پیانیست) ، Rocky Gray (درامر) ، John LeCompt (گیتاریست) ، Terry Balsamo (گیتاریست) و Tim McCord (بیس).

معرفی آلبوم : The Open Door ، آلبوم آخر گروه Evanescence ، در تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۰۶ در آمریکا ، ۲ اکتبر ۲۰۰۶ در انگلستان و ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۶ در استرالیا ، با ۱۳ آهنگ منتشر شد . در هفته اول ، ۴۴۷۰۰۰ نسخه در آمریکا بفروش رفت و باعث شد آلبوم به سرعت بمقام اول چارتBillboard ۲۰۰ برسد . تهیه آلبوم با دو مشکل همراه شد : سکتهٔ Terry Balsamo و اخراج مدیر گروه بخاطر دعواها و مشکلات بین آنها . دلیل اصلی هم که آلبوم ، بر خلاف اعلام قبلی ، در ماه مارس به بازار نیامد همین مسائل بود . درضمن تور این آلبوم هم از تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۰۶ شروع شده است و هنوز هم  که سال 2007 هست ادامه دارد .

نقد آلبوم The Open Door ! شما قدم به دنیای پر از سیاهی و رمز و راز درونی و شخصی Amy Lee گذاشتید !! . دنیایی که شاید کوچکترین تغییری با چند سال گذشته نداشته و همچنان با چاشنی صدای شفاف ، رسا و زیبای امی لی به شنونده عرضه می شو د. بن مودی ، یکی از ستونهای اصلی گروه ، در این آلبوم حضور ندارد . بعد از شنیدن آلبوم که بنظر می آید به شکلی نسخهٔ کامل شدهٔ آلبوم قبلی گروه ، یعنی Fallen باشد ، می شود دو نتیجه متفاوت گرفت : اول اینکه آلبوم قبلی به طور بسیار شدیدی تحت تاثیر امی لی بوده و حضور بن مودی تنها تکمیل کننده افکار امی لی بشمار می رفته ، و دوم اینکه احتمالا اگر بن مودی همچنان عضو گروه بود ، این آلبوم اینقدر شبیه آلبوم قبلی گروه نمی شد !!! . با تمام این تفاسیر باز هم امیلی هست که به کمک تری بالسامو آهنگها را ساخته و تنظیم می کند و البته کار قابل قبولی را هم منتشر می کند . قابل قبول ، بدون مقایسه با آلبوم قبلی گروه و حتی زیبا و تکان دهنده بدون در نظر گرفته قدرت آهنگسازی و فکری امیلی.
آلبوم با آهنگ Sweet Sacrifice شروع می شود . یک راک سریع ، گیتاری رعد آسا ، با صدای همچنان حزن انگیز و زیبای امیلی . Call Me When You’re Sober ، آهنگ مشهور این آلبوم ، یک آهنگ خشن ! ، عصبانی ! ، با دو گیتار و تغییر خط بین ریتم و ملودی آنها. Wieght Of The World یک آهنگ نه چندان قابل توجه . Lithium  یک تصنیف زیبا با پیانو . Lachrymosa  یه آهنگ عجیب و خارق العاده ، میکسی از گیتار ، استرینگ ، پیانو و کر . این آهنگ می تواند برای Soundtrack اثر فوق العاده‌ای از آب در بیاید. Like You با تمپوی میانه پیانو به زیبایی گیتار رو به بک گراند می فرستد و خودش آهنگ رو اداره می کند تا زمانی که موسیقی به اوج برسد. Lose Control ملودی سنگین و سیاه پیانو رو بهمراه دارد و می شد آن را یکی از قویترین آهنگهای آلبوم بحساب آورد . سال ۲۰۰۵ امیلی قرار دادی داشت برای ساخت موسیقی فیلم Narnia . اما این اتفاق نیفتاد و آهنگ با کمی تغییرات شد آهنگ آخر آلبوم یعنی Good Enough . بقیه آهنگهای آلبوم هم ترکیبی از تکرار مکررات هست . با صرف نظر از کارهای قبلی گروه و بدون مقایسه این آلبوم با آلبوم Fallen ، می شود گفت در کل آلبوم نسبتا خوبی رو می شنویم . البته باید این نکته رو در نظر گرفت که شهرت و محبوبیت امی لی بعنوان خواننده خوش صدا و آهنگساز خوش فکر گروه Evanescence و از طرف دیگه معروفیت آن بعنوان مدل مجلات ، علت اصلی موفقیت این آلبوم در کسب رتبه‌های چارتهای مختلف بشمار می آید.

در حال حاضر اعضای گروه اصلی گروه اونسنس شامل:

« امیلی » ( خواننده و رهبر گروه ) - « تری بالسامو » ( گیتاریست ) - « تیم مک کورد » ( بیسیست ) می باشند . دو عضو مهمان گروه که پس از اخراج « جان لی کامپت » ( گیتاریست ) و ترک « راکی گری » ( درامر ) از گروه به اونسنس ملحق شدند : Will Hunt ( درامر ) و Troy McLawhorn ( گیتاریست ) تا پایان تورهای اونسنس در تابستان ۲۰۰۷ گروه اونسنس رو همراهی می کنند . پایان

1 نظرات:

ناشناس گفت...

lazem be zekr ast ke mani e evanesce mishavad mahv shodan vali mani e evanescence mishavad kasi ke fana pazir ast zood gozar ast vanabood shodani